Het is tijd voor jou om een eigen onderneming te starten en je overweegt je aan te sluiten bij een franchiseformule. Franchise biedt namelijk al vanaf jouw start veel kansen en mogelijkheden. Al snel kom je erachter dat dit gepaard gaat met het betalen van verschillende vergoedingen aan de franchisegever, de zo gehete fee’s. Maar wat zijn fee’s en waarom betaal je deze? In deze blog leggen we je het uit en geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.
Wat is een Franchise fee en waarom betaal ik het?
Welke vergoedingen zijn er?
Als franchisenemer betaal je bepaalde vergoedingen voor het gebruiken van de door de franchisegever ontwikkelde formule. De wijze waarop dit gebeurt verschilt sterk per franchiseformule. In de praktijk komen de volgende vergoedingen het meest voor: de entree fee, de franchise fee en de reclame/reclame fee.
De entreefee
Dit eenmalige bedrag dat je betaalt bij de start van de samenwerking wordt deels gebruikt voor de opstartkosten van jouw vestiging. Daarnaast wordt deze vergoeding in rekening gebracht als vergoeding voor de investeringen, zowel in tijd als in geld, die de franchiseorganisatie heeft gedaan om het franchiseconcept te ontwikkelen.
De franchise fee
Als franchisenemer maak je gebruik van een zorgvuldig samengestelde formule. Een formule bestaat natuurlijk niet alleen uit de merknaam, handelsnaam, logo’s en overige intellectuele uitingen. Het omvat ook de knowhow, ondersteunende activiteiten en eventuele opleidingen en/of certificeringen. Daarnaast komt het in bepaalde branches voor dat formules ook exclusiviteit in een geografisch afgeperkt gebied garanderen.
Je profiteert van de operationele begeleiding en de toegevoegde waarde van de formule. De franchisegever heeft de plicht de formule te onderhouden, door te ontwikkelen en te innoveren. Hierdoor wordt ook de concurrentiepositie gewaarborgd en verbeterd.
Hoogte van de franchise fee
De hoogte van de franchise fee is afhankelijk van vele factoren, dit varieert per formule. Factoren die hier invloed op kunnen hebben zijn bijvoorbeeld de hoogte van de entree fee, de aard van de formule, de geboden ondersteuning en de naamsbekendheid. Het af te dragen bedrag is veelal gebaseerd op een percentage van de omzet of marge, maar kan ook een vast bedrag per maand zijn.
Bij formules in de uitzendbranche komt hier nog een belangrijke factor bij: het risico dat de Franchisegever loopt. Zo lopen Franchisenemers bij FlexFirst een minimaal risico, doordat de Franchisegever veel risico’s uit handen neemt. Zo verzorgen wij de volledige bevoorschotting van je uitzendkrachten, controleren we de kredietwaardigheid van je opdrachtgevers en verzekeren we opdrachtgevers, verzorgen we de facturering, het ziekteverzuim, ondersteunen we bij het debiteurenbeheer, etc.
Wat is een reclame fee?
Als startende ondernemer wil jij natuurlijk zo snel mogelijk bekend zijn bij potentiële klanten. Daarom is het belangrijk om op te vallen tussen de concurrenten en een goede naamsbekendheid op te bouwen. Een reclame/marketing fee is een vergoeding die sommige formules, naast de franchisefee, rekenen om het overkoepelende merk lading te geven en naamsbekendheid te verkrijgen. Vaak is het reclame- en promotiebeleid centraal geregeld om te zorgen voor een eenduidige uitstraling.