Je hebt het besluit genomen: je zegt je vaste baan vaarwel en je kiest voor het ondernemerschap! Als startende ondernemer heb je al direct een belangrijke keuze te maken: ga je zelf een bedrijf van de grond op bouwen of ga je voor franchising? Laten we eerlijk zijn, niet iedereen weet wat franchise exact inhoud. Dat terwijl franchising een erg aantrekkelijke optie is en veel kansen biedt voor startende ondernemers. Je runt namelijk zelfstandig een onderneming en profiteert tegelijkertijd van de voordelen van een grote organisatie. Maar wat is franchise eigenlijk?
Wat is franchise?
‘Franchise’ is een term die voor veel mensen inmiddels wel enigszins bekend is, maar voornamelijk van de bekende franchiseketens zoals Bakker Bart, New York Pizza en Albert Heijn. Dit terwijl er in Nederland inmiddels al meer dan 1200 franchiseorganisaties zijn, waaronder ook een groeiend aantal in de uitzendbranche. Het idee achter franchising is dat twee zelfstandige ondernemers elkaar versterken, dit zijn de franchisegever en franchisenemer. Het gemeenschappelijke doel daarbij is het realiseren van een zo goed mogelijk resultaat!
Franchiseformule
Alle franchiseorganisaties werken volgens een bepaalde formule. Het gaat hierbij niet om hogere wiskunde maar om de manier waarop de samenwerking tussen beide partijen is vormgegeven. Het uitgangspunt hierbij is dat beide ondernemers voordeel behalen door een efficiënte werkwijze, een goede onderlinge taakverdeling en een uniforme uitstraling naar de markt. Zo doen zowel de franchisenemer als de franchisegever vooral datgene waar zij goed in zijn. Voor de franchisenemer zijn dat vooral de praktische/operationele taken, zoals het aanbieden van producten en/of diensten.
In het geval van een uitzendorganisatie houdt dit voornamelijk in dat de franchisenemer aan de slag gaat met het bemiddelen tussen opdrachtgever en kandidaat. Voor de franchisegever ligt het accent veelal op strategische taken, algemene marketing en de aansturing van de totale franchiseorganisatie.
Wat kost het?
Niet onbelangrijk om te weten: voor franchisenemers brengt het gebruik van een bepaalde formule vaak kosten met zich mee. Wat deze kosten precies zijn, verschilt per formule. In de praktijk komen de volgende vergoedingen het vaakst voor: de entree fee, de maandelijkse franchise fee en de media/reclame fee. Deze kosten betaal je om gebruik te mogen maken van het merk en het aanbod van de diensten die de franchisegever voor je verzorgt. Denk hierbij aan administratie, inrichting, presentatiemateriaal, ICT en -indien nodig- de juiste certificeringen.
Franchisegever
De franchisegever zorgt dat alle elementen van de bedrijfsvoering zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd zijn. Zo kunnen franchisenemers zich optimaal richten op de dienstverlening/activiteiten van hun vestiging. Dat toegevoegde waarde die een franchiseformule te bieden heeft, het ontzorgen van de franchisenemers om zo samen te groeien.
Benieuwd of franchisenemer worden iets voor jou is? Kijk dan op onze franchisepagina.