Ga je starten als franchisenemer, dan ontvang je naast een franchiseovereenkomst bij de meeste franchiseformules ook een franchisehandboek. Dit handboek is een dynamisch document waarin een praktische vertaalslag wordt gemaakt van overeenkomst naar dagelijkse bedrijfsvoering. Alle afspraken en operationele zaken staan hierin omschreven, denk hierbij aan huisstijlregels, marketingplanning, bedrijfsstrategie en -doelstellingen. Kortom: het handboek omschrijft wat de franchiseformule een succesformule maakt!
Het nut van een franchisehandboek
Een van de belangrijkste taken van een franchisegever is de doorontwikkeling van de franchiseformule. Aanpassingen in de formule worden in het handboek doorgevoerd. Dat maakt het document onmisbaar in elke franchisesamenwerking, zowel voor kandidaat franchisenemers als voor bestaande franchisenemers en zowel voorafgaand aan de start als tijdens de exploitatie van de franchise.
De franchisegever is niet verplicht een franchisehandboek op te stellen. Maar zonder de operationele afspraken vast te leggen, zijn de spelregels vrij te interpreteren en is er veel ruimte voor discussie. Dat komt zowel de formule als de samenwerking vaak niet ten goede.
Hoe uitgebreid het handboek wordt omschreven, wordt bepaald door de hardheid van de formule. Veel afspraken centraal ‘regelen’ betekent al snel een dik handboek.